maandag 20 oktober 2014

Workshop Configuratiebeheer ED&I Blok 5


In deze blogpost wil ik laten zien hoe ik me gedurende het project heb bezig gehouden met de modulaire opbouw. Hieronder kunt u lezen hoe ik de zitvoorziening zo heb ontwikkeld da het geschikt is voor verschillend klantconfiguraties. Ik wens u veel lees plezier. Onder dit document vindt u het STARRT-formulier.














STARRT-Formulier

Situatie.
Gedurende blok 5 van de opleiding Engineering op het HZ te Vlissingen staat het ontwerpen van straatmeubilair voor de gemeente Veere centraal. De opdracht luidt als volgt ontwerp straatmeubilair voor de stad Domburg wat bijdraagt aan hun uitstraling als badplaats met bad status. Een eis die werd gesteld aan het ontwerp was dat het een modulair systeem moest zijn. De opdracht voor configuratiebeheer is afgestemd op deze modulariteit in het straatmeubilair. De opdracht luidt als volgt “Maak van een ontwerp uit je opdracht meerdere klantconfiguraties”. Voor deze opdracht zal ik gebruik gaan maken van mijn modulair opgebouwde zitvoorziening. Door middel van dit document wil ik laten zien hoe dit zitmeubilair kan worden aangepast voor verschillende gebruikers. Voor het uitvoeren van deze opdracht zal ik gebruik maken van Solidworks.

Taak. 
Het uitvoeren van de workshop voor configuratiebeheer zal individueel worden uitgevoerd. 

Activiteiten.
  • Verslag opstellen over klantconfiguratie (zie bovenstaand).
  • Verdiepen in aangeleverde literatuur.
  • Opstellen van een modulair opgesteld product. 
  • Onderdelenlijst samenstellen.
  • Stappenplan maken voor het samenstellen.
  • Voorbeelden laten zien van mogelijk configuraties.
  • Opstellen blogpost met STARRT formulier. 
resultaat.
Het resultaat van deze workshop kunt u boven het STARRT-formulier teruglezen.

Reflectie.
Ik heb geleerd hoe er kan worden gewerkt met modulariteit gedurende een ontwerpproces. Verder heb ik geleerd dat je door iets modulair op te bouwen de toepassingsmogelijkheden kan vergroten, waardoor het geschikt wordt gemaakt voor verschillende gebruikersgroepen. Daarnaast heb ik gemerkt dat modulariteit je toch ook wel beperkt in het ontwerpproces. Kortom modulariteit heeft voor en nadelen. I

Toepassing.
De kennis en vaardigheden die ik tijdens deze workshop heb opgedaan zal ik gedurende mijn opleiding steeds meenemen. Verder zal ik gaan kijken hoe ik door modulariteit de toepasbaarheid van mijn ontwerp kan vergroten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten